lauantai 7. lokakuuta 2017

Vuoden 2017 kirjallisuuden nobel-palkinnosta

Ilahduin suorastaan kiljahtaen torstaina kuullessani Kazuo Ishiguron tulleen valituksi kirjallisuuden Nobel-palkinnon saajaksi. Kerrankin minulla on jo valmiiksi nobelistin kirjoja. 

Minulla on kirjahyllyssäni kaksi Kazuo Ishiguron teosta: Silmissä siintävät vuoret sekä Menneen maailman maalari. Niiden hankkimisesta ja lukemisesta on tosin jo niin kauan aikaa, että en muista niistä mitään. Ne pitäisi siis lukea uudestaan. Ehkä otan niiden lukemisen uudestaan "työn alle" sitten, kun olen saanut tuota lipaston päällä huojahtelevaa kirjapinoa edes vähän vajennettua.

Vuosia sitten olin hyvin kiinnostunut japanilaisesta kirjallisuudesta. Kazuo Ishiguro oli ensimmäinen japanilainen kirjailija, jonka kirjan hankin. Muistan tosin olleeni hiukan pettynyt siitä, ettei Ishiguro asu Japanissa, vaan hän on suurimman osan elämästään asunut Iso-Britanniassa. Silmissä siintävät vuoret (1983) muistan kuitenkin hyväksi kirjaksi. Muistan ihastuneeni sen kansikuvan kabukiteatterinaamioon ja valinneeni sen sen vuoksi yhdeksi kirjakerhon liittymislahjakirjaksi.

1 kommentti :

  1. Kiva kirjoitus. Minulle Ishiguro on vielä uusi tuttavuus. Jonkun kirjansa nimen muistan toki kuulleeni. Minäkin valitsen luettavaa joskus pelkän kansikuvan perusteella, jos se herättää mielenkiintoni. Saatanpa joskus jättää koko takakansitekstin lukematta. Silloin ei ainakaan ole sitä vaaraa, että se paljastaisi kirjan sisällöstä liikaa.

    VastaaPoista